Події

Священник з Волині розповів, що потрібно освячувати на Яблучний Спас

За новоюліанським календарем 6 серпня відзначатимемо велике храмове свято Преображення Господнє. У народній традиції Преображення називається Другим Спасом або Яблучним Спасом.

У коментарі журналістам ВСН благочинний Любомльського благочиння, настоятель парафії Святого Архистратига Михаїла м. Любомль (ПЦУ) Віктор Возняк розповів історію виникнення свята і що саме потрібно нести у храм на освячення.

За словами священника, цю подію із земного життя Христа Спасителя описує нам Священне Писання. Ісус Христос піднявся на гору Фавор для молитви і взяв із собою трьох апостолів: Петра, Якова та Івана, які втомилися і заснули. Коли вони прокинулися, побачили, що Ісус оточений незвичайним білим світлом. Учні почули голос Бога з небес, який підтвердив, що Ісус є його сином. Спускаючись з гори, Христос попросив апостолів нікому не говорити про це.

«Своїм Преображенням Спаситель показав нам, якими стануть люди в майбутньому житті, в Царстві Небесному, як преобразиться тоді весь наш земний світ. Народну назву свято Яблучний Спас придбало через те, що, відповідно до Типікона, у цей день освячується виноград нового врожаю та інші плоди, а там, де його немає, — яблука, груші, сливи, персики та інші фрукти й овочі нового врожаю, після чого їх дозволяється вживати в їжу», – розповів отець Віктор.

Освячення відбувається наприкінці святкової літургії і є вираженням дарунка Богу від благословленної Ним природи.

«Звичай освячувати плоди дуже давній. Вказівки відносно цієї події викладені в 3-му Апостольському правилі. Основою для встановлення звичаю освячувати плоди саме 6 серпня було те, що на Сході (зокрема в Греції) до цього часу достигають плоди. Найважливіші з них – колосся і виноград – приносяться для благословення і в знак подяки Богу за отримання плодів для їжі людям, а також по прямому відношенні до Таїнства Євхаристії, про що чітко говориться в самій молитві, що читається над «гронами», – пояснив настоятель.

У християнстві освячення плодів у день свята Преображення набуло особливого символічного значення: у Преображенні Христа показано той новий, перетворений та благодатний стан, що людина і світ набувають Воскресінням Христа і яке здійсниться у воскресінні всіх людей. І вся природа, що прийшла в розлад з того моменту, коли в світ через людину ввійшов гріх, тепер разом з людиною очікує прийдешнього відновлення.

«Свято Преображення Господнього несе в собі смисл духовного перетворення людини, за образом Ісуса Христа. Молитва, покаяння та духовне вдосконалювання повинні бути основними думками для кожної людини. Шляхом щирого каяття, сповіді й таїнства Причастя, людина очищається від гріхів і духовно преображається», – наголосив Віктор Возняк.